In the following, you'll find the schedule of the workshop HiStories 2014: Playful Reflection - Narrative Simulation. Most talks will be held in English language (EN); talks in German are marked with (DE). For German talks, we'll provide English abstracts. Each contribution consists of 30 minutes talk and 15 minutes discussion.
29.11.2014
Einleitung (Introduction) / 09:00-09:15
Mario Donick & Christian Klager, University of Rostock
Playful Reflection - Narrative Simulation
Spielerische Reflexion - Narrative Simulation
Teil I: Spiele und Geschichte (Part I: Games and History) / 09:15-12:30
Daniel Giere, Leibniz University Hannover
History-aware computer gamers - what we historians still have to learn about computer games
Simulated Epistemologies: What does it mean to produce/receive history in games? (EN)
Simulierte Epistemologien: Was heißt es, Geschichte in Spielen zu produzieren und zu rezipieren?
Kaj Sollmann, Heinrich Heine University Düsseldorf
Lienzo - die Entwicklung eines historischen Videospiels (EN)
Lienzo - the development of a historic video game
Alexander Flegler, Martin Luther University Halle-Wittenberg
Alles "nur" ein Spiel? Ethische Entscheidungen in Historiensimulationen (EN)
Everything "just" a game? Ethical decisions in historical simulations
Mittagspause / Lunch Break
Teil II: Spiele und Identitäten (Part II: Games and Identities) / 14:00-17:15
Ursula Ganz-Blättler, University of St. Gall (Switzerland)
What happens when homo narrans watches homo ludens play? (EN)Was geschieht, wenn homo narrans homo ludens beim Spielen zuguckt?
Mario Donick, University of Rostock
Alternate Possibilities: The reflection of self and social in computer games (EN)
Andere Möglichkeiten: Die Reflexion des Selbst und des Sozialen in Computerspielen
Diesseits des Narrativs: Atmosphären, Bewegungssuggestionen und das Spüren am eigenen Leib bei Computerspielen (EN)
This side of the Narrative: Atmospheres, movement suggestions and the feeling of the lived body (Leib) in computer games
Ken Weinand & Mai-Anh Boger, University of Bielefeld
Narrativität und Performativität von Identitätsspielen (EN)
Narrativity and performativity of identity games
30.11.2014
Teil III: Spielen, Lernen und Handeln (Part III: Playing, Learning and Acting) / 09:00-12:15
Computerspiele und/oder Reflexion: Ein Entwurf zur bildungstheoretischen Analyse (DE)
Computer games and/or reflection: An approach for educational-theoretic analysis
Tobias Prill, University of Rostock
Spieler in Rollen und über diese hinaus: Von Reflexionsmöglichkeiten in Computerspielen durch Spielerperspektiven und Handlungsangebote (DE)
Gamers in roles and beyond: Of reflection possibilities in computer games through gamer perspectives and acting suggestions
Christian Klager, University of Rostock
Spielend Philosophieren oder im Philosophieunterricht spielen? (DE)
Philosophizing by playing or playing in philosophy class?
Dennis Maciuszek, University of Rostock
Interaktive Quest-Tagebücher als Lerntagebücher in digitalen Lernspielen (EN)
Interactive quest journals as learning journals in digital educational games
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